B - Brandbook

Konieczność, czy luksus?

Tworzenie marki nie jest łatwym zadaniem, okazuje się, że zlecenie projektu logo to jedynie czubek góry lodowej. Wydawać by się mogło, że gdy posiadasz już nazwę i ten “znaczek” to zostałeś wyposażony w wszelkie potrzebne akcesoria. Wówczas okazuje się, że musisz zdecydować o kupnie projektu czegoś o tajemniczej nazwie brandbook.

Pojawia się więc pytanie - czy jest mi to potrzebne?

Brandbook to dokument graficzny będący zbiorem informacji i zasad określających elementy wizualne marki, takie jak logo i jego konstrukcja oraz zastosowanie, kolorystyka czy zalecana typografia. Poza wytycznymi dotyczącymi wizualnego zastosowania zawiera też informacje o wizji i misji marki. 

Księga znaku, brand guidelines oraz brandbook – z tej trójki to właśnie brandbook zawiera najbardziej kompleksowe i rozbudowane informacje na temat marki umożliwiając spójne kreowanie jej wizerunku przez osoby z i spoza firmy. Używanie go daje nam gwarancje stosowania jednolitej strategii.

Wracając do pytania kluczowego - brandbook nie jest Ci potrzebny, jeśli:

  • nie zależy Ci by materiały promujące Twoją markę były spójne
  • nie chcesz budzić zaufania klientów i być widziany jako profesjonalna firma
  • nie jest dla Ciebie istotne, by pracownicy orientowali się w zasadach i strategii marki, zachowując jej spójność
  • nie zależy Ci na wygodnej współpracy z partnerami biznesowymi
  • nie chcesz chronić znaku towarowego i mieć pewności, że logo używane jest w prawidłowy sposób

Z tej perspektywy ten dokument graficzny nie wydaje się już tak nie istotnym wydatkiem. 

Wyobraź sobie, że jesteś jedyną osobą do której kierowane są pytania takie jak: – czy mogę zmienić kolor logo na niebieski jeśli tak pasuje w projekcie? Jakie jest nasze motto? Czy możemy użyć tej czcionki na papierze firmowym? Na te i wiele innych pytań odpowie za Ciebie właśnie brandbook, a odpowiedź będzie zawsze taka sama i wyczerpująca.

Niuansów związanych z prawidłowym stosowaniem logo, typografii, kolorów jest bardzo wiele i zostały one specjalnie zaprojektowane w celu przekazania odbiorcy spójnej wartości i skutecznej komunikacji. Wydawać, by się mogło, że nie jest trudno zachować tą jednolitość, jednak posiadanie podręcznika sprawi, że od reguł nie będzie odstępstw czy kompromisów.

Zainwestowanie w brandbook oszczędza czas i pieniądze.

Zaprojektowany raz pozwala uniknąć lat nieporozumień, błędów i wydłużonego czasu produkcji. Tak naprawdę im bardziej szczegółowy brandbook tym lepiej. Może zawierać przykłady gadżetów firmowych, postów na social media, tekstów, projektu stoiska na targi czy strony internetowej. Zawiera też zakazy dotyczące używania danych elementów co chroni w przypadku nadużyć ze strony partnerów biznesowych czy projektantów. 

Spójność marki przekłada się na lojalność odbiorców, a narzędziem do jej uzyskania jest brandbook. Będzie Twoim przyjacielem, pomocnikiem, partnerem i asystentem. Jest niczym książka kucharska z przepisem na pozytywny wizerunek marki.

Źródło: https://holystudio.com/pl/poradniki/wszystko-o-brandbooku

Przejdź do treści