To wezwanie do działania i najważniejszy przycisk w całym internecie.
Call to action – element interfejsu strony internetowej, którego zadaniem jest dosłownie – zachęcić użytkownika do podjęcia interakcji. Przykładem są przyciski sugerujące zapisanie się do newslettera, napisania maila lub zarejestrowania się na stronie. Pomagają wytyczać ścieżki komunikacji na stronie i podnoszą zaangażowanie użytkownika.
Za każdym razem, gdy widzisz ten niewinny przycisk „Kup teraz”, „Zarejestruj się już dziś”, „Pobierz bezpłatny e-book”, „Zapisz się do newslettera”, „Skontaktuj się z nami” nie zdajesz sobie sprawy z jego magnetycznego przyciągania. Odpowiednie zaprojektowanie, sformułowanie i umieszczenie CTA ma ogromny wpływ na zaangażowanie użytkownika, a tak naprawdę na spowodowanie, by użytkownik zrobił dokładnie to co zakłada nasza strategia marketingowa.
Odbiorca podświadomie reaguje np. na sformułowanie “Kup teraz”, gdzieś w środku pojawia się pytanie – co będzie gdy kupię później? Czy dany produkt się skończy lub zdrożeje? Z drugiej strony to sformułowanie to zachęta dla tych, którzy się wahają. Jeden przycisk z napisem “skontaktuj się z nami” wygląda o wiele bardziej zachęcająco od perspektywy poszukiwania adresu mailowego na stronie w zakładce kontakt, logowanie na poczcie i formułowanie maila. CTA zachęcają do podjęcia działania i kuszą swoją prostotą i bezpośrednim zwrotem, które są obietnicą rozwiązania jakiegoś naszego problemu lub zaspokojenia potrzeby.
Odpowiednio umieszczone CTA może znacząco wpłynąć na zaangażowanie użytkownika i sprzedaż. Tekst powinien być konkretny, zachęcający i pokazywać użytkownikowi co wydarzy się po przejściu dalej.
Sformułowanie np. “kliknij tutaj” jest za mało konkretne. Dobranie czcionki oraz koloru jest również bardzo istotne. CTA powinno być przede wszystkim dobrze widoczne, aby spełniało swoją funkcję. W celu znalezienia najlepszego pozycjonowania i skuteczności CTA na stronie internetowej stosuje się metody takie jak testy A/B, heatmapy, ankiety i monitorowanie wskaźnika klikalności – CTR (ang. Click Trough Rate) w celu sprawdzenia skuteczności przycisku. Jeśli kiedykolwiek dałeś się złapać na CTA to trafiłeś na CTA dobrze zaprojektowany, żaden wstyd!